„Dinamikus változásokat szeretnénk ruhákra álmodni!” – interjú Ambrus Rékával

2016.02.17.
img

Ahhoz, hogy valaki viseletében is hagyományőrző legyen, nem kell ódivatú ruhákat hordania. Misem bizonyítja ezt jobban, mint a Szervető!

Mit jelent a „szervető” szó?

A „szervető” egy megálmodott szóösszetétel, mely utal egy régen használt szóra: a szer-re. Ez a gyök minden esetben valamilyen emberi-isteni kapcsolatot, összetartozást, együvé tartozást jelent. A szó másik része, a „vetés”, ami ennek a kapcsolatnak a megőrzésére, ápolására sarkall. A Szervető szó használatával is utalunk arra, amit a ruhákon megelevenítünk: a Kárpát-medence lakóinak évezredes kultúrtörténeti értékeire, hagyományőrzésére és az összefogás kulcsszerepére.

img

Mikor és milyen céllal alakultak?

Idén május elején ünnepeljük az 5. születésnapunkat. Célunk továbbra is a kulturális értékek, régészeti kincsek megelevenítése a hétköznapokban is hordható ruhákon és kiegészítőkön. Valójában ez az egész kezdeményezés azért jött létre, mert nem voltak olyan ruhadarabok, amiket szívesen tudtunk volna hordani. Számunkra fontos, hogy egy viselet jó alapanyagból készüljön, szép és egyedi megjelenésű legyen. Lényeges még, hogy hazai, de ezzel együtt ne „tucattermék” legyen, üzenetet hordozzon a ruházat, mint a történelmi időkben. Így született meg a Szervető.

img

Milyen szakemberek dolgoznak a csapatban?

A Szervető csapat sokrétű, hiszen több száz termék tervezéséhez, előállításához fontos egy jó szakembergárda. A kelmét természetes alapanyagokból köttetjük, olykor nekünk fejlesztenek ki új kelmét egy adott kollekcióhoz. Az anyagokat saját színskálánk alapján festetjük, ezért színmesterrel dolgozunk együtt. A tervező munkát Barcsik Géza végzi: főként az én ötleteim, elképzeléseim alapján. Maguk a Szervető vásárlók is ihletik az újdonságokat. Ehhez szükségesek jó modellezők és tapasztalt varrónők is. A termékek sokszor szabványként kerülnek hímzésre, nyomásra és utána varrják össze őket. Majd következik a címkézés, csomagolás, amit szüleim végeznek. A honlap dizájnját, szórólapot, katalógust és az egyéb grafikai munkát Kuhár András készíti. Egy régész barátnőm, Szabó Orsolya a facebook és a honlap kezelésben, valamint a motívumok leírásában segít be. A kapcsolattartást a vevőkkel, viszonteladókkal és a raktárkészlet-kezelést édesanyámmal látjuk el. A vásározást, megjelenést is közösen kezeljük.

img

Csak a fiatalokat célozzák termékeikkel?

Nem kifejezetten! A Szervető-vásárlók érettek gondolkodásban, hiszen fontos nekik a hagyományőrzés. Tudják értékelni azt, hogy magyar ruházati termékről van szó, szeretik, hogy egyedi megjelenést biztosít, és azt is, hogy értékteremtő üzenetet hordoz. Sajnos, ezek az ismérvek sokszor szinte kizárják a 20 év alatti korosztályt, persze vannak kivételek: főként azok között, akik maguk is néptáncosok, valamilyen hagyományőrző csapat tagjai, vagy egyszerűen csak ebben a szellemben nevelkedtek, és szeretik a történelmet, vagy a népművészetet.

img

Mely tájegységeink motívumvilágát használják díszítésként?

Minden évben új motívumokat használunk a ruhák díszítésére. Szerencsére, a Kárpát-medence kincsestára gazdag e téren. Az első évben kimondottan szakrális szimbólumokat elevenítettünk meg pl. a „napbanéző sólyom”, „napkereszt”motívumok. Ezek egyedülálló jelképek a művészi ábrázolásban, tehát karizmatikus személyiségeknek valók. Ezután következett egy szelídebb népművészeti világ bevezetése: matyó és kalocsai hímzés-feldolgozásokkal. Azóta ezek a védjegyeink lettek. A következő évben visszatértünk az ősökhöz: honfoglalás kori palmettát, életfát, székelytulipánt terveztünk. Tavaly a galgóci tarsolylemezt és a jászsági hímzést gondoltuk újra. Itt érdekességként említeném, hogy egy kedves Szervető-rajongó hölgy megkért minket, hogy dolgozzuk fel szülőhelyének, azaz a Jászságnak a hímzésvilágát. Ez nagyon szívmelengető volt számunkra, így megvalósítottuk elképzeléseit.

img

Mennyiben ragaszkodnak, vagy éppen térnek el a tradicionális mintázás „szabályaitól”?

A kezdetektől úgy gondoltuk, hogy dinamikus változásokat szeretnénk ruhákra álmodni a magyar motívumok segítségével. Nem elégszünk meg egy másolattal. Próbálunk egyfajta modern íróasszonyi tevékenységet végezni. Például sokszor belecsempésszük a turult a különböző tájegységek hagyományos hímzésmotívumaiba. Ez szinte már márkavédjegynek számít. Olykor a hagyományos színsorokat is megváltoztatjuk. Úgy gondolom, ebben a korban is másként értékőrzők az emberek, mint akár 100 évvel ezelőtt, és még korábban megint mások voltak. Nem szeretnénk múlt századi viseleteket tervezni, mert úgy gondoljuk: azok viselője, magától értetődően, furcsán érezné magát ezekben. Fontosak számunkra a modern szabások, a divatirányzatok, és az éves divatszínek egyaránt. A legboldogabbak akkor vagyunk, amikor látjuk, hogy szívesen hordják a Szervető ruhákat.

img

Miben látnak előrelépést a kezdetekhez képest?

"Minden kezdet nehéz..." A miénk is az volt. Idő volt megtalálni azokat az embereket, akiket tényleg érdekel ez a világ. Ma már azt mondom, így 5 év távlatából, hogy elégedettek lehetünk, egyre többen vagyunk. Vannak Szervetők az országban és a határon túl is. Az évek során stabilizálódott a gyártásunk, ugyanakkor ma sem könnyű ennyi terméket készleten tartani. Lassan kialakult egy Szervető törzsvásárlói réteg is. Persze fejlődni mindig van hova. Jelenleg is kísérletezünk új díszítési-eljárásokkal, színekkel.

img

Mi az, amiben változtatni szeretnének még?

Elsősorban a gyártási folyamatok egyszerűsítését szeretnénk elérni. A ruhatervezés rendszerességén szeretnénk javítani. Valamint a megjelenést is szeretnénk kiterjeszteni szélesebb spektrumra. Az idén már jó lenne zsűriztetni is ruhákat, esetleg valamilyen szakmai díjon elindulni. Ez még nem konkrét, de az irány mindenféleképpen ez lesz.

Írta: Sarusi István

Fotók: Szervető